9 marca 2023 roku w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Przerwy Tetmajera w Zembrzycach odbył się Gminny Konkurs Recytatorski. W konkursie wzięli udział uczniowie szkół gminy Zembrzyce, którzy zaprezentowali wybrane przez siebie dowolne fragmenty poezji i prozy. Zmagania recytatorów były równocześnie kwalifikacją do konkursu klas od 0 do V w Makowie Podhalańskim, gdzie odbyły się eliminacje powiatowe.
Komisja konkursowa w składzie: Ewa Czaicka, Maria Talaga oraz Kazimiera Elżbieciak – wyłoniła najlepsze deklamacyjne talenty uczniowskie. Uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody. To laur za pracę, która wnosi do świadomości uczniowskiej poczucie wartości, jak i kształtuje młode osoby do pełnego i wartościowego życia w społeczeństwie. Powszechność konkursów recytatorskich jest celowa – bo nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie, deklamowanie tekstów ojczystej literatury jest piękną, patriotyczną cechą narodową.
Kategoria klas od klas 0–II:
- Zofia Korzeniak – przygotowana przez Panią Bogusławę Michałek (Szkoła Podstawowa w Tarnawie Dolnej).
- Franciszek Palarski – przygotowany przez Panią Władysławę Mirocha (Zespół Szkół w Zembrzycach).
- Gabriela Żurek – przygotowana przez Panią Danutę Targosz (Szkoła Podstawowa w Śleszowicach).
Wyróżnienia: Liliana Zemlik – przygotowana przez Panią Jolantę Pływacz (Szkoła Podstawowa w Śleszowicach) i Nikola Semik – przygotowana przez Panią Jolantę Fidelus (Szkoła Podstawowa w Marcówce).
Kategoria klas od klas III–V:
- Kacper Kuśnierz – przygotowany przez Panią Katarzynę Targosz (Szkoła Podstawowa w Śleszowicach).
- Łopata Bartłomiej – przygotowany przez Panią Jolantę Żmiję (Szkoła Podstawowa w Marcówce)
- Nikola Baran – przygotowana przez Panią Jolantę Żmiję (Szkoła Podstawowa w Marcówce).
Wyróżnienia: Maciej Talaga i Magdalena Fidelus przygotowani przez Panią Elżbietę Kiepurę (Zespół Szkół w Zembrzycach).
Uczniowie, którzy zdobyli dwie pierwsze lokaty, zaprezentowali gminę Zembrzyce podczas zmagań powiatowych w Makowie Podhalańskim.
Konkursy recytatorskie promują dziedzictwo języka polskiego, upowszechniają kulturę słowa. Recytowanie uczy rozumienia tego, co jest napisane.
Ile pracy i wysiłku włożyli uczniowie oraz ich opiekunowie szkolni w przygotowanie do prezentacji recytatorskich – wiedzą zapewne tylko oni sami.
Szczególne podziękowania kierowane są do nauczycieli, które niejednokrotnie poza godzinami szkolnych zajęć pracowali nad prezentacją, gestem i formą recytatorską ucznia. Tegoroczni uczestnicy konkursu zaprezentowali wysoką formę. Wszyscy uczniowie, którzy wzięli udział w konkursie, nawet ci, którzy nie zajęli pierwszych miejsc, są godni pochwały, a ich praca z pewnością obrodzi owocami w latach późniejszych – bo nikt, kto zaczyna czytać i recytować poezję i prozę - nie odchodzi od nich daleko.