Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jej celem jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań, jak również wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Gmina Zembrzyce aplikowała o maksymalne kwoty możliwe do uzyskania i otrzymała wsparcie finansowe w łącznej kwocie 180 000 zł, dla wszystkich szkół podstawowych tj.:
- Zespół Szkół w Zembrzycach – 60 000 zł,
- Szkoła Podstawowa im. Dywizjonu 303 w Śleszowicach – 60 000 zł,
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Tarnawie Dolnej – 30 000 zł,
- Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Marcówce – 30 000 zł.
Wielkość środków uzależniona była od ilości uczniów w danej szkole. Pozyskane środki zostały wykorzystane na zakup wyposażenia podstawowego i dodatkowego z katalogu wyposażenia programu opracowanego przez MEiN. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które musiały mieć od 1 września 2022 roku wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły). Do obligatoryjnego wyposażenia podstawowego należały:
- drukarki 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.),
- mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami,
- sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.),
- stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
Dzięki uzyskanemu wsparciu, nasze szkoły wzbogaciły się o różnorodne pomoce dydaktyczne: m.in. drukarki 3D wraz z akcesoriami, mikrokontrolery, lutownice, kamery, oświetlenie do realizacji nagrań, mikrofony, gimbale, aparaty fotograficzne, klocki konstrukcyjne, pomoce z robotyki, długopisy Banach.
Uczniowie dzięki zakupionym pomocom mają możliwość zdobywania praktycznych umiejętności. Wyposażenie „Laboratoriów Przyszłości” jest wykorzystywane w realizacji podstawy programowej, na zajęciach dodatkowych, a także na kołach zainteresowań.
Na stronach internetowych szkół są zamieszczane relacje ukazujące, w jaki sposób wykorzystywany jest sprzęt i wyposażenie pozyskanie dzięki programowi Laboratoria Przyszłości.