Logo Ministerstwa Edukacji i Nauki, logo Polskiego Ładu, logo programu Poznaj Polskę.

Gmina Zembrzyce ponownie w 2022 roku otrzymała dofinansowanie na realizację wycieczek szkolnych w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Poznaj Polskę” w wysokości 12 816 zł. Aby pozyskać środki, gmina Zembrzyce musiała zapewnić wkład własny w wysokości co najmniej 20% całkowitego kosztu danej wycieczki. Środki te w wysokości 3 984zł pochodziły z wpłat rodziców. Całkowita wartość projektu wyniosła 16 800 zł.

W ramach przedsięwzięcia uczniowie Szkoły Podstawowej w Marcówce oraz z Zespołu Szkół w Zembrzycach uczestniczyli w wycieczkach szkolnych zorganizowanych zgodnie z priorytetowymi obszarami edukacyjnymi wskazanymi przez Ministra Edukacji i Nauki.

Celem przedsięwzięcia jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego poprzez umożliwienie poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.

Młodzi podróżnicy klas I–III ze Szkoły Podstawowej w Marcówce zawitali do Kopalni Soli w Wieliczce, gdzie mogli prześledzić rozwój techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych. Kopalnia Soli znajduje się na prestiżowej liście UNESCO, jej początki sięgają XIII wieku. Główne kroki uczniów skierowane były w jedną stronę – do podziemnego, solnego królestwa. To właśnie w Kopalni Soli „Wieliczka” na liczącej 3,5 km Trasie Turystycznej na głębokości od 64 do 135 metrów zobaczyli nie tylko niezwykłe jeziora i solne rzeźby, ale również poznali górnicze tajemnicze i legendarne opowieści o sprowadzeniu soli do Polski. W ramach gimnastyki uczestnicy wycieczki pokonali 380 schodów, które prowadziły do wnętrza Ziemi. W wielickiej Żupie Solnej czekały nie lada atrakcje: podziemne kaplice, pomniki m.in. Mikołaja Kopernika, Fryderyka Chopina, św. Kingi wszystkie wykonane z soli, oraz eksponaty przedstawiające pracę górników i bardzo słone ściany. Następnie uczniowie podążyli „Śladami legend wielickiej kopalni”, podczas lekcji prowadzonej przez przewodnika – wieloletniego pracownika Kopalni Soli w Wieliczce. Z uwagą słuchali przekazywanej przez niego wiedzy. Najbardziej zachwycił uczniów wystrój wydrążonej w XIX wieku kaplicy św. Kingi. Podczas wizyty w kopalni spotkali Skarbnika – Ducha mieszkającego w wielickich podziemiach,
który zorganizował dla uczniów konkursy np. na rozpoznawanie rodzajów soli, a także wyznaczał rozmaite zadania wzorowane na dawnych pracach górniczych. W nagrodę za trud połączony z zabawą dobry duszek uraczył uczniów woreczkiem soli,a także wręczył każdemu pamiątkowy dyplom. Drugim etapem wycieczki był Kraków. Królewskie miasto przywitało uczniów mnogością zabytków, niezwykłym klimatem. Mijając zabytkowe kamieniczki, podziwiali takie zabytki jak: Sukiennice, Barbakan, Bramę Floriańska, Kościół Mariacki. Uważnie wysłuchali hejnału mariackiego. Po mieście oprowadzał przewodnik, miłośnik historii, który pomagał odkrywać tajemnice legend krakowskich oraz niektórych obiektów, zwracając uwagę na najciekawsze elementy. Często uczniów mijały pięknie przestrojone dorożki konne, towarzyszyły im też gołębie.

W ramach projektu „Poznaj Polskę” również uczniowie z Zespołu Szkół w Zembrzycach klas I–III udali się na wycieczkę do Centrum Koronki Koniakowskiej – miejsca, w którym kultywuje i propaguje się ponad stuletnią koronczarską tradycję z Koniakowa. Uczniowie mieli możliwość zobaczyć warsztat i specyfikę koronki koniakowskiej oraz zapoznać się z historią tradycji, która jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. W 2017 roku tradycje wytwarzania koronki koniakowskiej zostały wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.

Następnym etapem wycieczki była „Chata na Szańcach” w której znajduje się Galeria Sztuki Regionalnej Tadeusza Ruckiego. Uczniowie zobaczyli dzieła sztuki i wyroby rzemiosła artystycznego: rzeźby, najróżniejsze obrazy i grafiki, wyroby ceramiczne, stolarskie oraz tradycyjne instrumenty muzyczne. To jednak nie wszystko, następnie udali się do Centrum Pasterskiego Piotra Kohuta, gdzie zobaczyli wystawę poświęconą pasterstwu – dokumenty poświadczające historię szałasów, naczynia i dzwonki pasterskie oraz tablice z informacjami na temat wypasu owiec na halach. Zapoznali się z tematyką gospodarki pasterskiej, wpływu owiec na zachowanie bioróżnorodności oraz zobaczyli jak wyglądało codzienne życie pasterzy na hali. Uczestniczyli również w warsztatach „Obróbka wełny” gdzie wspólnie próbowali gręplowania, przędzenia, zwijania, tkania, filcowania oraz robótek ręcznych.

Drugą wycieczką zorganizowaną tym razem dla uczniów klas IV–VIII Zespołu Szkół w Zembrzycach była wycieczka do Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, w którym znajduje się kolekcja malarstwa polskiego o wysokiej wartości artystycznej, jednego z cenniejszych zbiorów muzealnych w Polsce. Ponadto mieli możliwość obejrzenia stałej ekspozycji etnograficznej pn.„ Z życia ludu śląskiego XIX–XX wieku”, gdzie uczniowie poznali życie społeczności zamieszkałej na wsiach i osiedlach przemysłowych różnych subregionów Górnego Śląska. Na koniec wizyty w muzeum uczniowie zobaczyli ekspozycję „Przyroda Górnego Śląska”, gdzie weszli do magicznego świata
przyrody, na co dzień niedostępnego i niemożliwego do podejrzenia w tak urozmaiconej formie. Zwierzęta ukazane były w naturalnych pozycjach, podczas typowych dla nich czynności – śpiewu, walki, budowy gniazda, poszukiwania pokarmu. Wystawa składała się z trzech części: „Lasy”, „Wody i mokradła” oraz „Pola i łąki”.

Następnym etapem tak wspaniałej wycieczki było zwiedzanie podziemia Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych, w której zwiedzili wyjątkową w skali świata kopalnię, gdzie uruchomiono pierwszą na Górnym Śląsku maszynę parową. Ciągnący się na głębokości 40 m labirynt korytarzy to pozostałość po dawnej kopalni kruszców srebra, ołowiu i cynku. Uczniowie poznali jedną w Polsce działającą sztolnię odwadniającą, odkryli kim byli tarnogórscy
gwarkowie, dowiedzieli się jak działała maszyna parowa oraz przepłynęli łodzią podziemną rzekę. Po tak dużych wrażeniach na uczniów czekało Planetarium w Chorzowie, gdzie odbyli niezwykłą podróż do najdalszych
zakątków Wszechświata.

Dzięki wycieczkom ich uczestnicy w sposób praktyczny mogli odkryć ślady historii, wiele zobaczyć i zdobyć nowe umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym. Podczas wycieczki dopisywała miła atmosfera oraz wyśmienita pogoda, co było dodatkowym atutem.

 Grupa dzieci siedzi w trzecg rzędach na ławeczkach. Słuchają z uwagą.

Trzy dziewczynki siedzą za stolikiem. Trzymają w ręce ręcznie robione owce. W tyle wystawa.

Grupa dzieci pozuje do wspólnego zdjęcia w kopalni soli w Wieliczce.

Dzieci pozują do zdjęcia grupowego na wycieczce.